نوای زار در کنار خلیج همیشگی فارس
استان هرمزگان(بندرعباس)یکی ازکهن ترین بنادرکشتیرانی درکشورمان به حساب می اید و محل دادستد وبارگیری کالاهای تجاری وغیره بوده وبستری برای فراگیری موسیقی و استفاده ازعود(بربط) وسازهای دیگرمانند (جفتی-دهل-کسر-پی په-جهله)وسازهای دیگربعنوان وسیله ای برای درامدوهنرو سرگرمی مردم بوده است . عود به عنوان یکی ازآلات موسیقی دربندرعباس (جرون-زرون-گمرون-گامرون) و جزایر اطراف و روستاها و شهرهای کوچک وبزرگ استفاده می شده و یکی از سازهای رایج دراستان است.
دهل
یکی ازاصلی ترین آلات موسیقی بومی استان هرمزگان به شمار می آید و در سنن و مراسم خاص (اهل هوا یا زار) ومراسم بومی مثل جشن ها وعزاداری استفاده می شود .
شکل ظاهری دهل
دهل همانند بیشترسازهای کوبه ای ازچوب درختان درست می شود . مانند استوانه ، مخروطی شکل و توخالی می باشد که یک سر آن کوچکترازسر دیگر است.
پوشش این ساز از پارچه های رنگی و زیبا و بنا به سلیقه هنرمند است و یا به نحوه ی استفاده از ساز یا نوع اجرای مراسم بستگی دارد .
طول این ساز60الی 70 سانتی مترمی باشد و از پوست حیوانات مانند ( گاو-گوسفند) درست می شود .
نوع صدا
ساختار صدا بستگی به نوع پوست و کلفتی ونازکی آن دارد . هرچه پوست نازکتر باشد صدا تریبل (تیز) وهرچه کلفت ترباشد باس(بم) می باشد . دربعضی از صداها به خاطر نازکی پوست ، نوازنده ازحنا برای تغیرصدا یا برای زیبایی پوست استفاده می کند . حنا روی پوست را پوشانده و صدای دهل راکمی بم می کند . در دهل ، سرکوچک ، پوست نازکتر وسربزرگ آن پوست کلفت تراست.
کسر
یکی دیگراز سازهای کوبه ای استان هرمزگان می باشد که ظاهری همانند دهل اما کوچکتر از آن دارد ولی نحوه ی اجرا ونوع ضرباهنگ ها متفاوت می باشد . نوازنده این سازباید شخصی باتجربه باشد چون درریتم بندری نواختن(کسر)بسیار مهم می باشد و ترنم خاصی را به موسیقی می دهد .
درموسیقی سنتی ، کسر ریتم های متفاوتی اجرا می کند که باید شنیده شود .
پی په
یکی دیگرازسازهای کوبه ای هرمزگانی هاست که تمام کننده درریتم بندری می باشد . درموسیقی بندری (دهل) شروع کننده ریتم ، ( کسر) زینت دهنده ریتم و (پی په) پرکننده یا تکمیل کننده ریتم می باشد .
پی په فضاهای خالی ریتم را با ضرباهنگها پرمی کند . یک پی په نوازخوب می تواند درموسیقی بومی نتهای زینتی وجالب اجرا نماید . پی په درموسیقی بندری جایگاه باس(بیس) را دارد . نواختن پی په توسط یک چوب به طول 25سانت که انحنای خاصی دارد و از چوب درختانی مانند (کنار، کرت ، کهور و غیره) می باشد اجرا می گردد .
تخته
نوعی چوب برش داده شده می باشد که به صورت گروهی اجرا می شود و در موسیقی بومی جایگاه خاصی دارد . این تخته یک جفت چوب مستطیل شکل بوده و دارای دسته چوبی می باشد که نوازنده بتواند به راحتی ازآن استفاده نماید . درموسیقی ، هماهنگی تخته نوازان بسیارمهم می باشد چون درنوع ریتم اثرمی گذارد واین هماهنگی شادابی درریتم را بیان می کند .
بلاسی (حلب)
به وسیله یک میله یا چوب ، ضربه محکمی به وسط یک سر حلب وارد می کنند تا یک فرورفتگی درآن به وجود بیاید و توسط دوچوب بر آن می کوبند .
جهله
همان کوزه آب است که ازگل درست می شود و به عنوان سازی درموسیقی محلی هرمزگان استفاده می شود .
جهله یکی از سازهای بومی خلیج فارس واستان هرمزگان می باشد که اغلب درشهرمیناب و درکارگاه سفال گری ساخته می شود. برخی گروهای سنتی ایرانی نیز دردستگاه های مختلف ازآن استفاده می کنند .
جفتی
مهمترین سازبادی بومی هرمزگان که ازنی ساخته می شود . این سازکاملا دست ساز است وبا دقت فراوان ساخته می شود . جفتی از دو نی توخالی به طول 20 الی22سانتی مترتشکیل شده . بعضی ازانواع جفتی دارای شش بند یا هفت بند است . تعداد سوراخ های روی جفتی بستگی به تبحرنوازنده دارد . تعدادی از نوازندگان حرفه ای این ساز سوراخ های خاصی راروی سازایجاد می کنند تا بتوانند راحت تر از آن استفاده نمایند . یکی مهمترین ویژگیهای این ساز ، نوازندگی با دو ساز می باشد . یکی ازنی های جفتی صدای بم ودیگری صدای دارد و در فاصله های خاصی اجرا می شود . صدای تولید شده بستگی به «سرپیک» دارد یا همان « قمیش » یا « دهنی » .
سرپیک
در سرپیک ازنی های کوچک تراستفاده می شود که یک طرف آن باز و طرف دیگر آن مسدود می باشد . سازنده شکافی برآن ایجاد می کند به طوری که نی ازآن جدا نگردد و صدای موردنظرازآن بیرون بیاید . ساخت سرپیک بسیار سخت ودشوار می باشد حتی گاهی باید چند نی راخراب کرد تا به صدای دلخواه رسید . دمیدن درجفتی بسیار دشوارمی باشد و به تمرین زیادی بستگی دارد.
مصطفی قاسمی زاده
واحدموسیقی حوزه هنری هرمزگان
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد